Terug naar boven

Hoe ondersteuning blijven geven tijdens een lockdown?

Nu de overheid enkele drastische maar broodnodige maatregelen tegen de verdere verspreiding van coronavirus neemt, met als doel de piek aan besmettingen af te vlakken, merken we dat er bij heel wat psychologen en cliënten vragen ontstaan. Moet je jouw therapiesessies nu wel of niet laten doorgaan?

Ben je een cliënt? Vind hier meer informatie over therapie tijdens de corona lockdown. Of vind meteen een psycholoog voor:

Ben je een psycholoog? We geven je hieronder graag enkele tips en concrete handvatten over hoe je tijdens de corona lockdown (aangepaste) therapie kan blijven geven.

(Aangepaste) ondersteuning blijven geven

Ook in spannende tijden is ondersteuning bieden aan onze cliënten van groot belang. Naast de toenemende angsten en onrust, blijven de lopende moeilijkheden bestaan. Emoties, echtelijke moeilijkheden, depressies, enz. verdwijnen niet in tijden van een pandemie. Er is geen advies om je praktijk te sluiten. Jouw cliënten in de mate van het mogelijke blijven ondersteunen, betekent net een meerwaarde in deze crisis

Bovendien is er nog veel onzekerheid over de duur van de epidemie. Mogelijks wordt de termijn verlengd door aanpassing van de maatregelen, of is er een langzame heropstart. Op langere termijn is het zowel voor je cliënt als voor je praktijk essentieel dat je een bepaalde continuïteit behoudt.

Op welke manier dan precies?

De richtlijnen adviseren contactvermijding, tenzij noodzakelijk. Het is dus een kwestie van inschatting. Maak de afweging welke cliënt doorlopende zorg nodig heeft en bij wie een andere manier van therapie geven of uitstel mogelijk is. Bevraag hierbij uiteraard ook je cliënt.

Dankzij enkele technologische revoluties is het perfect mogelijk om therapie op afstand te geven, zonder enige kans op coronabesmetting. Gesprekken via de telefoon of online therapie zoals chat of videogesprek en emailtherapie schrikt mogelijk in eerste instantie af (zowel voor jou als voor je cliënt), maar is zeker niet minder waardevol. Onderzoek toont aan dat online ondersteuning net iets minder optimaal is dan conventionele zorg, maar niettemin tot gelijkaardige resultaten kunnen leiden.

Een interessant online platform om te videobellen is Praatbox, opgericht door vrijwilligers van de www.coronadenktank.be. Praatbox is een soort veilige video call waarbij je samen met je cliënt in een virtuele gespreksruimte zit. Het platform is zowel voor psychologen als cliënten heel eenvoudig in gebruik. We geven je hieronder enkele extra tips voor de tijdelijke overschakeling naar online therapie.

Kies je ervoor toch face-to-face te laten doorgaan, neem dan alle nodige voorzorgsmaatregelen en wees hierin duidelijk tegenover je cliënt. Bij tekenen van ziekte (bij jezelf of je cliënt), overweeg je best therapie vanop afstand of verplaats je best je afspraak. Ook wanneer je nog geen symptomen merkt, is besmetting mogelijk.
Overweeg eventueel wandeltherapie of therapie in openlucht op je terras of in de natuur. Ook de coronagriep is iets minder besmettelijk in een goed geventileerde open ruimte dan binnen. Zo verlaag je het risico.

Tips voor online therapie

1. Bel je cliënten en stel hen jouw tijdelijke nieuwe vorm van therapie voor en vraag of deze kan doorgaan op het reeds geplande moment. Heeft je cliënt toch liever een livesessie, leg dan direct een nieuwe afspraak vast.

2. Kies een veilig medium: Online therapie geven, doe je best via een beveiligde videoverbinding. Er bestaan enkele (betalende) opties zoals Whereby, Zoom, Doxy.me, Wickr, Kara Connect, Webcamconsult, Praatbox.be, Vectera en Signal. Skype is ingeburgerd, maar zou niet helemaal voldoen aan de GDPR voor gevoelige gesprekken. In sommige landen wordt hier echter tijdelijk een uitzondering op gemaakt, omwille van de hoogdringendheid van de situatie. Houd zeker in het achterhoofd dat Facebook onder vuur ligt op het vlak van privacy. Daarom raden we communicatiemiddelen zoals Messenger en Whatsapp eerder af, aangezien de kans mogelijk is dat zij informatie doorspelen aan hun moederbedrijf Facebook.

3. Informeer je cliënt: vertel hoe dergelijke sessies verlopen en waarop je cliënt best kan letten:

  • zorg voor een stille ruimte
  • zorg dat er geen raam is achter je
  • zorg ervoor dat je niet gestoord wordt door je partner of kinderen
  • gebruik bij voorkeur een groot scherm zoals je pc of tablet ipv je smartphone
  • wissel vooraf jullie contactgegevens of ID door
  • maak duidelijk dat jij jouw cliënt zal contacteren bij aanvang van de sessie
  • wie herstelt het contact wanneer je contact verliest?

4. Maak duidelijke afspraken: wees helder dat dit geldt als een gewone sessie. Het is dus niet zomaar ‘even bellen’. Spreek vooraf af dat de betaling op het einde van het gesprek uitgevoerd wordt, voordat de sessie afgesloten wordt, net zoals in een live-sessie. Dit kan tegenwoordig eenvoudig via het versturen van een betalingsverzoek via jouw bank-app die je cliënt meteen kan betalen. Of via een directe online overschrijving.

5. Een goede voorbereiding: Test op voorhand al eens de verbinding, camera, microfoon,… uit samen met een vriend of partner. Kies als plaats best jouw therapieruimte uit, dit geef direct herkenbaarheid en vertrouwen aan jouw cliënt. Voorzie tijdens de eerst digitale sessie extra tijd voor de opstart en betaling. Zo ben je helemaal klaar voor jouw online therapiesessie!

6. Onderzoek hoe je hier zelf tegenover staat. Mogelijks vind je cliënt een video-call prima en voel je vooral je eigen onzekerheid. Een scherm houdt je therapeutische grondhouding en betrokkenheid niet tegen. Vertrouw dus op jezelf, ook bij digitaal contact. En mogelijk ontdek je dat video-call, bellen of chatten prima werkt.

Therapie via de telefoon, het kan!Therapie op afstand

Hebben jij of je cliënt geen computer of werk je met een ouder publiek, dan is telefonisch contact misschien de enigste optie. Want ook zonder beeld, kan je goed contact leggen met je cliënt. Stel je goed af en werk met de informatie die je wel krijgt in plaats van te focussen op wat je mist.

Therapie via chat, de voordelen

Chatten kan daarnaast zeker in de smaak vallen bij jongeren. Chatten zit in hun dagelijkse gewoontes. Bij timide mensen werkt dit drempel verlagend, wat een groot voordeel geeft tov live gesprekken. Mogelijks vertellen deze mensen plots veel meer en kwetsbaardere thema’s dan tijdens de voorbije live-sessies.

Pas je profiel aan

Maak duidelijk aan bestaande en nieuwe cliënten dat je tijdens de lockdown ook werkt via telefoon, video-call of chat door:

1. De juiste zoektermen te selecteren

Bij de therapievorm kan je selecteren:

  • Therapie via video call, telefoon of chat
  • Online therapie

Bij je therapieplaats kan je selecteren:

  • Therapie via videocall
  • Therapie via chat / via email / via telefoon,...

2. Dit bovenaan je persoonlijke tekst te plaatsen.


Login in je account


Individuele live-sessies met de nodige voorzorgsmaatregelen

Live groepssessies met veel personen raden we af. Ook veel cliënten zullen zich er ongemakkelijk bij voelen. Individuele sessies kunnen mogelijk wel. Vraag even of je cliënt dit ziet zitten en volg je buikgevoel.

Enkele tips om besmetting te voorkomen:

  • Geef je cliënt in deze periode geen hand en houd voldoende afstand. Leg tegen je cliënten eventueel op voorhand uit dat je nu wat verder weg zit om jullie beiden te beschermen.
  • Zet ontsmettingsgel in je wachtzaal en therapieruimte.
  • Reinig je drinkglazen voor en na de sessie heel grondig.
  • Desinfecteer voor en na elke sessie de deurklinken (van je therapieruimte, het toilet, de wachtzaal, enz.).
  • Werk je met didactisch materiaal? Reinig dit dan zo vaak mogelijk of gebruik het in corona-tijden minder.
  • Open waar mogelijk zelf de deuren voor je cliënt.
  • Raad je cliënten indien mogelijk af om met cash geld te betalen.

Richtlijnen bij live-sessies

Hoewel teleconsultaties nu de norm zijn, is in sommige gevallen een uitzondering hierop mogelijk. Dit in volgende gevallen:

  • wanneer therapie op afstand niet mogelijk is voor je cliënt
  • wanneer er, bij onderbreking van de begeleiding, een risico is op decompensatie en hierdoor extra beroep wordt gedaan op crisishulp zoals artsen of spoeddiensten.
  • wanneer, met inachtneming van bovenstaande voorwaarden, alle nodige hygiënische maatregelen getroffen kunnen worden (zoals de juiste social distance, voldoende tijd tussen cliënten, handen wassen,…)


Heb je nog vragen? Stel ze ons gerust!

Vind-een-Psycholoog.be